2008-03-15

Nobelpristagarmaraton, del 2: 1902

Namn: Theodor Mommsen (1817-1903)
Land: Tyskland
År: 1902
Läst bok: Romersk Historia (1854-55), 080228-080315
Betyg: 2

Jag är ingen storkonsument av historielitteratur. Jag kan faktiskt inte på rak arm komma ihåg när jag senast läste en renhårig historiebok. Jag tycker helt enkelt inte att det är så kul att läsa. På historielektionerna på gymnasiet var jag inte lika anonym som min granne Olof, men nästan (enligt vår gamle, nästan själv historiske lärare som jag glömt namnet på. Var det Torsten?). Nu har jag ändå dragit mig igenom första delen av Mommsens stora, ofullbordade verk ”Romersk historia”. Jag har fått lära mig om hur man tror att folken som innebodde skohalvön kom dit och hur deras styrelseskick såg ut. Eller snarare hur man trodde för 150 år sedan. Mommsen beskriver den bristfälliga kunskapen elegant, här om de umbriska stammarnas vandring:

”Det är genant att tala om den, ty kunskapen om den kommer till oss liksom klangen från klockorna i en stad som sjunkit i havet."
Nu ska det spännande att läsa lite skönlitteratur, förklädd till damsnusk.

Inga kommentarer: