2008-04-25

Stoppa valfriheten!

Vi har försiktigt börjat fundera på hur vi ska göra med skolvalet för Elias (och sedan också Anael, förstås). Ska vi vara "gammaldags" och trygga och söka plats på den närmaste skolan, där han antagligen får flest kompisar som också bor i närheten eller ska vi söka plats på någon av de franska skolorna som finns, där han (och vi) måste åka längre varje morgon och eftermiddag och där de nya kompisarna kommer lite varstans ifrån.

På biblioteket norpade jag en katalog med Stockholms alla skolor presenterade. Jag måste säga att jag blev en smula bekymrad över utvecklingen. Inte nog med att tamejfan nästan alla har någon mediaprofil eller sportinriktning, beskrivningarna låter också som några satans mäklarannonser. Hör här:

Aspuddens skola - Ligger nära T-bana, Aspuddsparken, Aspuddens IP och den natursköna Vinterviken.

Kunde de inte ha lagt till: Ett stenkast från Aspuddens centrum med all service. Visst moderniseringsbehov. Trivsam närhet till Blommensbergsvägen där alla kör över 50 fast det är 30, särskilt taxibilar, små lastbilar med mobilpratande hantverkare och medelålders män i Volvo.

Var det så här ni ville ha det när alla skulle få välja skola?

1 kommentar:

Mima sa...

Nära och bra, hoppas jag att Aspuddensskolan blir för min son. Tack för att du hjälpte mig med valet.