2008-09-05

Jag kan inte läsa...manus...så det....flyter.

Titta på det här klippet (det är bara en halvminut så var inte lat).

http://playrapport.se/#/video/1238144 (jag ville "embedda" filmen direkt här, men det ville inte blogger)

Ska vi gissa hur Thomas Jonassons manus ser ut? Jag tror så här:

De beräkningar som idag publiceras visar att havsnivåerna kommer att höjas [paus upp]



med mellan 80 cm och 2 meter [paus upp]



under de kommande 90 åren. [paus ner]


Och det här är faktiskt lägre nivåer än vad forskarna tidigare kommit fram till [paus upp]



men de nya rönen betecknas ändå som alarmerande. [paus ner]


Uppgifterna som presenteras i tidskriften Science [paus upp]



baseras på olika scenarion [paus upp]



för issmältningen på Grönland, [paus upp]



i Antarktis och flera olika glaciärer. [paus ner]


Och att temperaturen stiger och havsnivåerna höjs [paus upp]



beror på den globala uppvärmingen [paus upp]



som i sin tur sägs orsakas [paus upp]



av utsläpp. [paus ner]

---

Det är extremt sällan jag minns efteråt vad Thomas Jonasson har sagt i sina inslag. Jag kan inte låta bli att störa mig på hur han läser sina manus. Otroligt irriterande och ja, i det här fallet tror jag banne mig att till och med jag skulle kunna göra det bättre, och i just det här inslaget är han ändå på topp. Det kan låta mycket värre. Tips till Thomas: Ställ in skrivaren på landskap istället, så får du kanske rum med hela meningarna på samma rad.

Inga kommentarer: