2008-08-19

Nobelpristagarmaraton, del 4b: 1904

Namn: José Echegaray (1833-1916)
Land: Spanien
År: 1904

Läst bok: Mariana - drama i tre akter och epilog (1892, övers. 1894)
Betyg: 3

Efter poesi, historieskildring, skönlitteratur och vers var det nu dags för dramatik i nobelpristagarmaratonet. José Echegaray från Spanien var bland annat finansminister och skolminister innan han sadlade om till dramatiker och skrev livet ut. Han delade priset 1904 med Frederi Mistral. Jag beställde boken till mitt bibliotek och fick i handen ett tummat och med gummiband omgivet exemplar i (numera) lösbladssystem. Mums, tänkte jag. Ett drama är väl tänkt att vara dramatiskt och det kan man lugnt säga att "Mariana" var. Mina sex beskrivande ord lyder som följer:

Förvecklingar, förvecklingar och ond bråd död

Det här var riktigt bra. Den över hundra år gamla svenskan tar en stund att komma in i, men allteftersom historien vecklar ut sig glömmer man bort sig och längtar vidare till nästa vänding. Jag tror att min ovana vid att läsa dramatik skriven för scen gör att den ändå bara kan få en trea i betyg, men "Mariana" är ändå klart läsvärd!

Inga kommentarer: